Wizytator
Dołączył: 02 Lip 2012
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków, Dobczyce, Myślenice
|
|
Co powinniśmy wiedzieć o rozwoju szczeniaka i dlaczego tak ważny jest okres do czwartego miesiąca jego życia w procesie wychowania?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy uzyskać elementarną wiedzę dotyczącą rozwoju psa, a w szczególności tzw. okresu socjalizacji u szczeniąt. I tu okazuje się, że poruszamy się w bardzo ścisłej przestrzeni czasu - od 3 do 16 -18 tygodnia życia. Te kilka tygodni sprawia, że szczenię nabywa umiejętności radzenia sobie z wieloma bodźcami i wyzwaniami, z sytuacjami które w przyszłości mogą zaważyć na jego zachowaniu się w życiu dorosłym. Co ważne, w okresie między 3 a 5 tygodniem wykazuje on największą ciekawość poznawania otoczenia, w pewnym sensie eksperymentuje z tym, co go otacza: wchodzi w różne zakamarki, dobrze znosi domowe hałasy, chętnie podejmuje rozmaite przedmioty. Nie zważa na ograniczenia wynikające z poczucia lęku. To także czas, kiedy rozwija się system komunikacji niezbędny do prawidłowego komunikowania się z innymi psami, ludźmi. Szczeniak przystosowuje się do środowiska, w którym żyje i w którym będzie funkcjonował jako dorosły pies. Takim miejscem, kiedy zabieramy szczeniaka w wieku 7-8 tygodnia, staje się również nasz dom.
Pamiętajmy, że już w 7-8 tygodniu zaczyna się czas, kiedy lęk zaczyna szczeniaka lekko hamować. Okresem krytycznym, który zamyka ten beztroski okres poznawania i eksperymentowania bez poczucia lęku jest przeciętnie 16-18 tydzień. I tu, tak naprawdę pojawia się sedno problemów, z którymi spotykamy się jako szkoleniowcy obserwując dorosłe psy. Brak właściwego bodźcowania szczeniaka w okresie socjalizacji może spowodować w przyszłości rozmaite problemy behawioralne, włącznie z zachowaniami agresywnymi, zarówno w stosunku do psów jak i ludzi.
Zadaniem opiekuna jest:
- zabieranie go w różne miejsca (dom znajomych, kawiarnia, tereny zabawowe, samochód, tramwaj, autobus, pociąg),
- przyzwyczajanie do znoszenia separacji (pozostawianie na co najmniej 45 min),
- bawienie się różnymi przedmiotami (zabawki sznurkowe, lateksowe, drewniane, gumowe),
- poznawanie różnych osób (sąsiadów, znajomych, przechodniów),
- dostarczanie różnych dźwięków (mikser, suszarka, odkurzacz, stukające garnki, odgłosy burzy, syreny),
- poznawanie poruszających się obiektów (rowerzyści, konie, ptaki, samochody, komunikacja miejska),
- podejmowanie różnych wyzwań (wchodzenie na kartonowe pudełko, wchodzenie do wąskich przejść, tunelu, przechodzenie po kładce),
- jedzenie w różnych miejscach (kuchnia, pokój, łazienka, pole, gabinet weterynaryjny),
- prawidłowy kontakt z innymi psami (młodymi, dorosłymi). Należy pamiętać, że szczeniak szybko się męczy i lepiej jest dozować zabawę na chwilę,
- nawiązanie prawidłowej więzi,
- zachowania czystości,
- nie gryzienia po rękach,
- prawidłowego powitania na czterech łapach,
- znoszenia zabiegów pielęgnacyjnych (wycieranie łapek, czesanie, czyszczenie uszu, obcinanie pazurków itd.),
- prawidłowej zabawy – zapobiegania gryzienia rąk opiekunów,
- jedzenia z miski – zapobiegania zachowaniom agresywnym przy misce,
- przynoszenie zabawki do rąk opiekunów.
W procesie uczenia naszego podopiecznego należy pamiętać, że już w 49-50 dniu zapis EEG odpowiada zapisowi zwierząt dorosłych, czyli szczenięta osiągają pełną zdolność uczenia się.
Monika Suchowiak - trenerka Psia Szkoła |
|
|
|